—Visserslatijn

Eerste keer vissen op de Zweedse meren

Vrijdagavond de twee wekelijkse kaartavond van Tineke van 20:00 tot 23:00 Nog een paar uur moet ik geduld hebben voor we afreizen naar Zweden. Na enkele telefonische contact momenten met Anton zullen we hem morgen (zaterdag) ontmoeten voor mij de eerste keer maar voor Tineke en een hereniging na vele jaren.

Rond 23:00 is het kaarten klaar nog even wat drinken en naar de wc om vervolgens op weg te gaan naar voor ons nieuwe visgronden de binnenmeren in Zweden. Toch licht gespannen voor de dingen die komen kan Tineke geen slaap vatten in de Auto. Na enkele uren te hebben gereden door Duitsland hebben wij de keuzen gemaakt om toch rond te rijden en via Denemarken over de twee bruggen te rijden in plaats van de boot. Achteraf een goede keuze qua tijd maakt het nier veel uit maar de rit door Denemarken en over de beide bruggen is zeker de moeite waard.

Na enkele stops om onder anderen te tanken, wc en eten komen wij de volgende dag (zaterdag) rond 11:00 aan in Rydaholms daar worden wij vriendelijk ontvangen door de familie van Duinen. Na het uit wisselen van de gebruikelijke vriendelijkheden kregen wij een heerlijke verse kop koffie met wat lekkers erbij. Ik vraag Anton waar de mooie ruime meren zijn. Want op de weg hier na toe zijn we veel water tegen gekomen alleen was dit allemaal zout. Gelukkig stelde hij mij gerust en maakte de planning voor de dag bekent eerst installeren in de stuga dan een kleine rondleiding op het terrein en vervolgens in de auto om enkele meren te bekijken.

Wat ons gelijk opviel als karpervisser was de luxe die de beide stuka s hadden, normaal zijn wij een tent of brolly gewend. Nu hadden wij twee ruime slaapkamers, ruime living, keuken, douche en een gescheiden heren/dames wc. Wel moesten wij even slepen met de bedden omdat wij nu eenmaal graag lepeltje lepeltje liggen. Dat krijg je als de liefde nog pril is. Nu snap ik best wel dat de gemiddelde gast hier niet graag met zijn vismaat lepeltje lepeltje ligt dus waren de een persoons bedden goed te verklaren. Overigens prima bedden met heerlijke schonen en warme dekbedden. Dit was trouwens onze algehele indruk van de stuka schoon en netjes.

Na enkele uren rust (rit van ongeveer 10 a 11 uur is dan toch wel iets vermoeiend) Kwam Anton ons ophalen voor een rond gang op zijn terrein. Nu kan ik je vertellen dat voor een schilder uit Ermelo hij het goed voor elkaar heeft in Zweden. Je kunt op zijn eigen terrein zelfs goed jagen zonder dat je bang hoeft te zijn voor overstekende mountainbikers. Wat is dit land ruim en mooi. Na een korte pauze greep ik even snel wat hengels bij elkaar want tijdens de rond gang langs enkele meren. Ook zal er kort gevist worden, de hoofdrede dat we hier zijn. Dus stapte we in de auto van Anton en reed hij naar het eerste meer.

En ik was verkocht. Wat blauw, ruim en stil. Wat een mogelijkheden. Wat een grote keien. Waar moet je hier beginnen. Jaja wijsneus, bij het begin dat snap ik maar als je niet de ruimte ziet die je tot je beschikking hebt is het vrij lastig om je het voor te stellen. We zijn die dag bij diverse meren geweest allemaal binnen twintig minuten rijden van de stuka. Tegen het donker waren we terug en onder de indruk zijn we op tijd naar bed gegaan. Daar druk plannen makend in slaap gevallen.

Zondagochtend op tijd bed uit ontbijten hengels inladen en op weg. Na een korte rit waren wij aangekomen bij de eerste stek die wij vanaf de kant zouden gaan bevissen. Hier zijn we begonnen met feederen op grote voorn. Na een paar uur vissen hebben we de sessie afgebroken omdat de regen ons niet goed gezind was. Maar ondanks de natte afsluiting toch een geslaagde dag. Op de weg terug weer van de rust en ruimte genoten.

Terug in de Stuga zijn we eerst wezen douchen die overigens schoon en ruim is. Vervolgens is Tineke eten gaan koken en ik ben de hengels en kunstaas voor de volgende dag gaan pakken. Tussen door kwam Anton nog even langs om te infomeren naar de vangsten en of alles na wens was.

Na het eten zijn we kennis gaan maken met de andere gasten die die dag ook aangekomen waren. Na een gezellig avond en een goede nacht rust stonden wij de volgende dag op tijd klaar. Anton bracht ons met de boot naar weer een ander meer. Hier gaan we de hele dag op baars vissen.

Het is moeilijk voor te stellen maar dit meer was meer dan 21km lang en over de hele dag zijn we twee andere vissers tegen gekomen op het water. Hoe bijzonder is dat als je Nederland gewend bent. Tussendoor hebben we pauze gehouden op de vrij toegankelijke drijvende stijgers midden op het meer. Om daar onder het genot van een kop koffie een broodje te eten en van het uitzicht te genieten. Na een hele dag te hebben gevist werden wij door Anton op de afgesproken plek en tijd weer opgehaald.

s’ Avonds mocht ik nog even met Anton mee aar een voeder plek voor het wild om te kijken of er wild was geweest.  Morgen hebben we een rust dag en genieten van het niets doen. s’ Woensdags werd er weer gevist ditmaal zijn wij met de auto naar 3 verschillende meren geweest overal kun je met de auto wel ergens bij een mooi spot komen. Wat ons vooral opviel was het blauwe schone water waardoor de vissen mooi van kleur zijn en er erg gezond uitzien.

Dag vijf werd de dag dat wij Cultuur zijn gaan snuiven. We zijn in een elanden park geweest een jacht en hengelsport winkel bezocht, in de plaatselijke supermarkt geweest. Wat ons hier op viel is hoe vriendelijk iedereen is. Na het avond eten werden wij nog uitgenodigd om samen met de andere gasten te gaan kleiduiven schieten. Wat was ook dit een leuke verrassing en moeilijker dan je denkt.

De vrijdag stond weer in het teken van vissen alleen ging Anton vandaag met ons mee op de boot en liet ons weer verbaasd staan over de hoeveelheid visgronden hier zijn. Na enkele uren te hebben gevist vertrokken wij weer huiswaarts om de voorbereidingen te doen voor de afsluitende bbq. Tijdens de heerlijke bbq werden wij nog getrakteerd op een klein optreden van de gast heer en een van zijn dochters. Waarom zij nog nooit hebben mee gedaan aan Hollands Next Idool is mij nog steeds een raadsel. Na een zware lange avond toch maar naar bed want morgen moeten we weer naar huis.

De volgen dag stond in het teken van opruimen en afscheid nemen van de fam. Van Duinen. Terug kijkend kunnen we zeggen dat Anton en zijn familie goed begrijpen wat je als visser of jager verwacht als je een week je hobby gaat beoefenen. Wij hoefden er dan ook niet over na te denken hebben nu twee weken geboekt voor volgend jaar om dan te kijken of je er naast witvissen en roofvissen ook een karper kunt vangen. Familie van Duinen en Zweden tot volgend jaar