—Visserslatijn

Visclub “Het laatste loodje”

Al 19 jaar organiseren de broers Rene, Leo, Hugo Koopman samen met Robert Koelman en Paul Wehkamp om beurten een visreisje ergens op een binnen – of buitenlandse bestemming, met als inzet het winnen van een door Rene gemaakte bokaal “Het Laatste Loodje” Dit is een blok hout met een groot uitgevallen visloodje erop. Op dit blok staan alle winnaars van dat jaar incl. de locatie, de lengte en de soort gevangen vis.  Degene die de langste vis vangt tijdens de visreis mag de bokaal maar liefst één jaar op de schoorsteenmantel zetten.

Dag 1.

Dit jaar had Rene de visreis georganiseerd naar de plaats Rydaholm. Via een oud collega had hij een huis gehuurd met de naam Torp Kullen.

Omdat de reis ongeveer 10,5 u in beslag zou nemen vertrokken we op donderdag om 2.00 u nachts vol goede moed met 2 auto’s vol etenswaren, drank en visspullen vanuit Vroomshoop naar Zweden. We reden via Papenburg – Bremen – Hamburg – Lubeck – via het veer Puttgarden naar Rodbyhavn – door Denemarken onder Kopenhagen door over de Oresund International Bridge Zweden in en daarna onder Malmö door via Helsingborg over de E4 en nog via een paar binnenwegen naar Torp Kullen waar we rond 12.30 u op onze bestemming aankwamen.

Aangekomen bij het vakantiehuis werden we bijzonder gastvrij onthaald door de beheerders Erna en Anton van Duinen. Zelfs voor gebak bij de koffie was gezorgd.

Ons verblijf was een prachtige Zweedse vakantiewoning met mooie huiskamer met houtkachel, grote keuken, 5 slaapplekken en zelfs nog een aparte slaapplek voor Paul, want hij snurkt nachts enorm.  Ideaal dus...

Na de koffie en het inruimen van de koelkast en de rest van onze spullen bracht Anton ons naar een mooi meer met een strandje en een groot aanlegsteiger waarop we konden gaan witvissen.

Het was prachtig zonnig weer en we vingen allemaal wat grote vorens en een brasem. Robert ving zelfs nog een pos  (schelepostel of snotter) zoals we die bij ons noemen.

Tegen de avond zijn we teruggereden naar onze vakantiewoning en hebben we de door Rene gemaakte macaroni opgegeten.  We zijn na een paar biertjes en borreltjes vroeg in ons nest gedoken, waarna we de volgende dag weer fris en fruitig konden beginnen.

Dag 2.

Na het ontbijt en het maken van de lunchpakketjes voor de dag bracht Anton ons rond 8.30u naar een prachtig meer waar we de 2 boten te water hebben gelaten.

Rene en Hugo in de 2 persoonsboot en Paul, Leo en Robert in de 3 persoonsboot. Vanuit de boten met mooie fishfinders erop konden we trollend snoeken.  Leo was nog geen 100 meter op het meer of hij had zijn 1e snoek van 62 cm al te pakken. Hugo dacht na 200m dat hij een boel troep aan de hengel had zitten, maar er bleek toch een snoekbaars aan de haak te zitten van 52cm. Dus we hadden al snel een mooi resultaat. Hierna werden er op het meer door iedereen nog een paar baarzen en wat kleinere snoekjes gevangen. De omgeving was prachtig en het weer trouwens ook.  Op het grote meer verderop aangekomen kreeg Rene een beste klap op de hengel en er bleek een mooie snoek aan te zitten. Deze is wel veel groter dan die van Leo vertelde hij trots.  Hij was inderdaad ietsje groter, nu 65cm. ( Nog niet wetende dat deze uiteindelijk ook de winnende zou blijken te zijn… )  Dus ging er gelijk een Appje naar Leo, die baalde en reageerde gelijk naar hem met een kort woord van 3 letters...

Na de middag hebben we de bootjes in een windstille plek geschoven en met de vaste stok veel grote vorens en een brasem ( Leo ) gevangen van 45 cm ( met uitgetrokken lip..)  Tegen een uur of vijf werden we weer opgepikt door Anton en reden we terug naar ons verblijf.

Daar aangekomen hebben we gelijk het kampvuur en de BBQ aangestoken want we hadden behoorlijk trek gekregen van al dat getakel.  Samen met Anton en Erna die ook nog even kwamen buurten hebben we onder het genot van een paar biertjes en borreltjes gezellig rond het vuur gezeten, waar de sterke verhalen ook boven water kwamen. Nadat we de BBQ leeg hadden en het om een uur of negen begon te regenen, hebben we de avond binnen voortgezet, waarna we moe maar voldaan het bed in zijn gedoken.

Dag 3.

Na een goede nachtrust en stevig ontbijt werden we de volgende morgen door Anton weer opgehaald en met de boten naar een andere locatie gebracht.

Bij de inloop van een riviertje werden de boten te water gelaten. Hierna hebben we eerst het riviertje afgevist, wat snoekjes en baarzen gevangen en behoorlijk wat witvis vanuit de rietkant. Na de middag zijn we het meer opgevaren, echter daar waaide het zo hard dat de golven over boord sloegen bij de boot waar de gebroeders Koopman inzaten, met als gevolg dat Leo de bokse ( broek ) mooi nat had.  Maar dat kon ons de pret niet drukken want we hadden nog een hele dag om op te drogen. We zijn toen maar gelijk weer het 3,5 km lange riviertje opgevaren, waar we weer een paar snoekjes en baarzen hebben binnen getakeld.

Op het einde van het riviertje was een nieuw meer waar het ook weer behoorlijk waaide. Zowel Leo als Rene hadden er gelijktijdig een snoek en een baars aan, waardoor we geen oog meer voor de navigatie hadden en met als gevolg dat de boot in een ondiep deel vast liep op de keien.  Dus al met al een heel spektakel.  We konden ondanks de harde wind en de hoge golven de boot gelukkig mbv de peddels loskrijgen, waarna we op het diepere deel van 3,5meter nog een paar mooie snoeken en snoekbaarzen konden vangen. Maar nog geen één van boven de 65 cm van Rene.

Na nog even op een mooi plekje op de rivier veel witvis te hebben gevangen zijn we al snoekend teruggevaren naar het beginpunt, waar we weer door Anton opgehaald werden.

Bij ons verblijf aangekomen hebben we de meegenomen stamppot met rookworst en gehaktballen soldaat gemaakt.

Na het eten zijn Leo en Hugo (beide ook jagers) 35 km met de auto in het donker rondgereden over de binnenweggetjes.  We hebben onderweg mbv de meegenomen warmtebeeld kijkers veel wild gezien. O.a. veel reewild, opvallend veel (grote) hazen, een das een paar vossen en met als kers op de taart nog een lynx en op 30 meter van de weg in het bos een vrouwelijk eland met een kalf erbij. Zulke grote beesten, prachtig om te zien !

Wederom een enerverende dag.

Dag 4.

Morgens er weer om 7.00 u uit met elkaar, ontbijten en weer vissen. Anton bracht ons weer naar dezelfde locatie als gisteren. Hij zou ons niet ophalen die dag omdat hij avonds nog mee op jacht moest met een dame die voor het eerst meeging op reewild.

Er was deze dag veel minder wind dan gisteren, maar de vangst was deze dag ook aanzienlijk minder. ( muv Paul en Leo, die vingen nog wel een aantal snoeken en snoekbaarzen ) Paul ving zelfs een snoekbaars van 40cm die in de bek van een hele grote snoek moet hebben gezeten, want die was aan beide zijkanten beschadigd, dus die dikke snoeken zitten er echt wel..

Tegen een uur of 6 hebben we zelf de boten uit het water gehaald, mbv Rene in waadpak en Robert met een paar natte voeten ging dat prima...

De laatste avond hebben we de meegenomen soep en pannenkoeken opgemaakt incl. alle bier en “sterke” drank wat er nog van over was.  Anton en Erna kwamen ook nog even langs om bij te praten en afscheid te nemen. Daarbij kwamen de sterke vissers, jagers en andere verhalen weer op tafel.

We kwamen uiteindelijk met elkaar tot de conclusie dat Rene dit jaar de trofee gewonnen had met een snoek van 65 cm.  Hij werd overhandigd en gehuldigd door Anton waarna we er nog een paar met elkaar op genuttigd hebben. Na het afscheid van Erna en Anton hebben we het niet laat gemaakt, we hadden afgesproken dat we de volgende dag op tijd zouden opstaan en vertrekken.

Dag 5.

Om 6.00 u was iedereen weer uit de veren en hebben we de auto’s weer ingepakt en om 7.00 u zijn we weer via dezelfde weg vertrokken richting Nederland, waar we na 10,5 uur weer thuis waren.

We kunnen weer terugkijken op een zeer geslaagd visweekend, in een prachtig land, met zeer mooie natuur en prachtig viswater. Volgend jaar mag Rene zijn trofee weer verdedigen en we zullen zien waar de volgende organisator Paul ons volgend jaar naartoe gaat brengen.

Totaal resultaat deze vis reis:

·   24 snoeken

·   7   snoekbaarzen

·   15 baarzen

·   2   pos

·   2   brasems

·   ±  150 vorens.

Winnaar Rene:  snoek 65 cm.