—Visserslatijn

Met vier DVS-ers naar Zweden.

Op zaterdagmorgen 14 mei vertrokken wij met vier DVS-ers uit Ermelo voor een trip naar Zweden die tijdens een verloting van Geel Zwart, de supportersvereniging van DVS ’33 Ermelo door Ralf van den Berg was gewonnen.

Deze reis is inmiddels een aantal keer door Anton en zij vrouw aan DVS ter beschikking gesteld vanwege de goed band die Anton nog altijd met DVS heeft. En daar konden wij dus nu mooi van profiteren.

Ralf werd naar Zweden vergezeld door Michel Nagtegaal, Richard Bakker en Johan van Essen.

Na een reis van bijna 12 uur, via de boot van Puttgarden (Duitsland) naar Rødby en vervolgens over de brug bij Kopenhagen naar Malmø kwamen we tegen 18.00 uur aan bij Rydaholms Hunting And Fishing waar we meteen gastvrij werden ontvangen door Anton van Duinen en zijn vrouw Erna.

Even voor ons waren er nog twee Nederlanders aangekomen, de Nunspeters Bert met zijn schoonzoon Berry, zij zouden de hele week gaan roofvissen. Iets wat voor Berry, net als voor ons de eerste keer was. Bert is een oude bekende en was al vaker bij Anton geweest om te vissen.

Nadat Anton ons kort had rondgeleid hebben we ons geïnstalleerd in Stuga Kelly, een keurig ingerichte ruimte voorzien van alle gemakken en net en schoon sanitair. Bovendien bevat dit een lekker balkon met een prachtig uitzicht op het bos

Nadat we alles gereed hadden gemaakt zijn we gaan eten in bij La Bella Donna in het centrum van Rydaholm, een pizzeria grillroom waar je voor relatief weinig geld heerlijk je buik rond kan eten.

Op zondag 15 mei vond voor ons de eerste vistrip plaats. Waar ook Bert en Berry met een andere boot het meer op zijn gegaan. Dit was voor ons allemaal ook de eerste keer roofvissen en voor een aantal zelfs de eerste keer vissen. We hadden voldoende eten en drinken mee en hebben onder de begeleiding van Anton een heerlijke dag op het meer gehad, waarbij we helaas niets hebben gevangen.

In de dagen erna hebben we voornamelijk genoten van de omgeving, zo hebben we een lange wandeling gemaakt door Nationaal Park Store Mosse en hebben we de steden Växjö en Jönköping bezocht.

Tussendoor hebben we ’s avonds nog samen met Anton en onze buren Bert en Berry een voetbalwedstrijd in de strijd om de Toyota Cup tussen de plaatselijk trots Rydaholms GoIF en Räppe GoIF in het Kungshall stadionnetje gekeken.

Deze wedstrijd werd met maar liefst 0-7 gewonnen door de gasten die dan ook een divisie of twee hoger speelden. Het voetbal was niet al te hoogstaand maar we hebben een paar mooie goals gezien en de hotdogs langs het veld smaakten goed.

Woensdag 18 mei hebben we eerst een wandeling gemaakt door het prachtige bos dat achter het huis van Anton en Erna ligt. Daarna zijn we voor de tweede keer met Anton op pad gegaan om te vissen, nu naar een ander meer. Ook hier was de omgeving geweldig en hielp het weer erg mee. Dit keer was het wel snel raak Al heel snel hadden er twee tegelijk beet waarbij de grootste helaas vlak voor de boot van de haak viel. Uiteindelijk hebben we toch een paar pracht exemplaren aan boord weten te halen en was de dag helemaal geslaagd.

Donderdag 19 mei was het min of meer de bonte avond en hebben we samen met de buren Bert en Berry en Anton en Erna kleiduiven geschoten en daarna een heerlijk barbecue gehad.

Zo was onze week eigenlijk alweer snel voorbij maar dat is vrijwel altijd een goed teken.

Op vrijdag 20 mei vertrokken we vroeg in de ochtend weer naar NL, waar we in Zweden nog net op het scheiden van de markt een paar Elanden hebben gezien, prachtige beesten.

Wij willen Anton en Erna hartelijk danken voor de gastvrije ontvangst en begeleiding. We hebben enorm genoten en raden iedereen die van rust, mooie natuur of natuurlijk van vissen houdt ons voorbeeld te volgen.